Möt Julia – HR-assistenten som gör skillnad på PIMA

Julia började sin resa på PIMA med en stark drivkraft att utvecklas, både personligen och i sin yrkesroll. Det var möjligheten att bidra och göra skillnad som lockade henne till PIMA, och från första dagen tog hon sig an rekryteringsansvaret med stort engagemang. Med tiden har hon inte bara förfinat sina färdigheter, utan också tagit på sig ett större ansvar för HR-frågorna bakom kulisserna.

Julias väg till PIMA

Julia började sin utbildningsresa med ambitionen att bli socionom, men efter ett och ett halvt år på programmet upptäckte hon personalvetarprogrammet och insåg att det skulle passa henne bättre. Bytet visade sig vara ett perfekt beslut, då hon kunde kombinera sitt intresse för både människor och organisationer. Efter examen började hon aktivt söka jobb och hittade då en jobbannons för PIMA, som omedelbart fångade hennes intresse.

Jag drogs till arbetsuppgifterna, företagets genuina och familjära atmosfär, och möjligheten till att utvecklas, berättar Julia

Under sin första tid på PIMA fokuserade Julia helt på rekryteringsprocessen. Hon lärde känna organisationen i grunden, satte sig in i deras arbetssätt kring rekrytering och identifierade områden där förbättringar kunde göras. Sedan dess har hennes team vuxit i takt med att PIMA systematiskt stärkt upp alla delar av verksamheten och förbättrat processerna för att leva upp till företagets varumärke. I samband med tillväxten har det efter sommaren tillkommit ytterligare en HR-assistent i teamet, vilket har effektiviserat arbetet genom att fördela arbetsuppgifter mer balanserat och möjliggöra ett större fokus på rekryteringar.

Natalie och Julia
HR-teamet, Natalie och Julia

Målet att vidareutvecklas

Idag fokuserar Julia främst på operativa HR-frågor, där hon ansvarar för avtalsskrivning och arbetar aktivt med att uppdatera och förbättra våra rutiner. Från första början har hon haft som mål att vidareutvecklas i sin yrkesroll, en ambition som hon byggt vidare på sedan sin tid inom rekrytering parallellt med sina studier. Julia är baserad på vårt kontor i Södertälje.

Passion för bakgrundsarbetet

Julia brinner för att hjälpa människor ta steget in i nya roller och är starkt engagerad i att skapa de bästa förutsättningarna för nyanställda. I sin nuvarande roll på HR-avdelningen fungerar hon som både en utvecklings- och kontrollfunktion. Hon driver kontinuerligt förbättringsarbete och säkerställer att HR-processer följs – från avtalssignering och utbildning till rehabilitering. Julia ansvarar också för att upprätta anställningsavtal, intyg och andra viktiga dokument vid behov, både för personal och myndigheter.

För att en person ska kunna arbeta effektivt i den här rollen krävs det att de har ett analytiskt förhållningssätt och ständigt ifrågasätter varför saker görs på ett visst sätt, samt aktivt bidrar med konstruktiva förbättringsförslag, berättar Julia

Julia står upp
Naturen och långa promenader

På fritiden tillbringar Julia gärna tid med hennes man och vänner, och njuter av härliga middagar. Hon älskar att vara i skogen och tar gärna långa promenader varje dag för att koppla av och koppla bort samt fylla på med ny energi.

Är du intresserad av en karriär på PIMA? klicka då in på vår karriärs sida här. På PIMA har alla möjligheten att växa och vidareutvecklas i sin yrkesroll.